Budowa i rodzaje aerografu
Data dodania: 24-04-2018
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Aktualności
Niewielkie urządzenie, służące do bardzo dokładnego rozpylania farby (przy pomocy strumienia powietrza), nazywa się aerografem. Najczęściej przyjmuje on postać niewielkiego pistoletu. Warto przyjrzeć mu się z bliska i poznać, jak wygląda jego budowa oraz zapoznać się z rodzajami aerografu. Jest to urządzenie, dzięki któremu można tworzyć spektakularne grafiki. Często sztuka aerografu łączona jest z hydrografiką. Pozwala to na tworzenie naprawdę niesamowitych efektów wizualnych. Aerograf może być doskonałym uzupełnieniem hydrografiki. W miejscach, gdzie nakładanie druku wodnego wychodzi nie do końca precyzyjnie, aerograf może być świetnym korektorem danej grafiki. Za pomocą aerografu można tworzyć niesamowite projekty artystyczne, obok których zapewne nikt nie przejdzie obojętnie.
Aerograf - co to takiego, czyli jak wygląda jego budowa?
Każdy aerograf składa się z:
- obudowy ochronnej (metalowej albo plastikowej),
- dyszy,
- nakrętki,
- śruby regulującej skok iglicy i śruby zaworu,
- dźwigni iglicy i samej iglicy,
- sprężyny,
- zaworu,
- podłączenia węża,
- pojemnika na farbę.
Urządzenia profesjonalne (oraz półprofesjonalne) wykonane są z metalu i posiadają kompresor (z odwadniaczem oraz odolejaczem), odpowiadający za sprzężone powietrze. Spust takich aerografów porusza się w górę i dół oraz w przód i tył, a pojemnik na farbę można zamontować zarówno na dole, jak i na górze lub z boku urządzenia. W aerografach modelarskich natomiast, pojemniki są najczęściej szklane i umieszcza się je u dołu pistoletu. Spust odpowiadający za sprężone powietrze chodzi jedynie do przodu i do tyłu. Sam sprzęt wykonany jest zaś z plastiku, co sprawia, że nie jest zbyt wytrzymały.
Rodzaje aerografów
Jak już zostało wspomniane powyżej, aerografy dzieli się przede wszystkim na te profesjonalne i półprofesjonalne. Wśród tych drugich mowa jest o aerografach wykonanych z tańszych elementów i nie wykończonych tak, jak modele profesjonalne. Działają one jednak na tych samych zasadach jak te pierwsze. Aerografy można jednak podzielić też z względu na ich możliwości techniczne, to znaczy na:
1. Sposób podawana farby, czyli aerografy z zasilaniem: grawitacyjnym, podciśnieniowym lub bocznym.
2. Miejsce mieszania farby:
- wewnętrzne - powietrze i farba mieszają się przed opuszczeniem głowicy,
- zewnętrzne - mieszanie odbywa się poza głowicą.
3. Regulowanie ilości farby i powietrza, czyli aerografy:
- jednofunkcyjne - ilość podawanej farby ustala się przed rozpoczęciem pracy, a ilość powietrza reguluje naciskając dźwignię spustu,
- dwufunkcyjne - Ilość podawanej farby i powietrza regulowane są w czasie malowania, przez otwarcie dopływu powietrza i cofnięcie iglicy otwierającej dopływ farby.
Każdy aerograf składa się z:
- obudowy ochronnej (metalowej albo plastikowej),
- dyszy,
- nakrętki,
- śruby regulującej skok iglicy i śruby zaworu,
- dźwigni iglicy i samej iglicy,
- sprężyny,
- zaworu,
- podłączenia węża,
- pojemnika na farbę.
Urządzenia profesjonalne (oraz półprofesjonalne) wykonane są z metalu i posiadają kompresor (z odwadniaczem oraz odolejaczem), odpowiadający za sprzężone powietrze. Spust takich aerografów porusza się w górę i dół oraz w przód i tył, a pojemnik na farbę można zamontować zarówno na dole, jak i na górze lub z boku urządzenia. W aerografach modelarskich natomiast, pojemniki są najczęściej szklane i umieszcza się je u dołu pistoletu. Spust odpowiadający za sprężone powietrze chodzi jedynie do przodu i do tyłu. Sam sprzęt wykonany jest zaś z plastiku, co sprawia, że nie jest zbyt wytrzymały.
Rodzaje aerografów
Jak już zostało wspomniane powyżej, aerografy dzieli się przede wszystkim na te profesjonalne i półprofesjonalne. Wśród tych drugich mowa jest o aerografach wykonanych z tańszych elementów i nie wykończonych tak, jak modele profesjonalne. Działają one jednak na tych samych zasadach jak te pierwsze. Aerografy można jednak podzielić też z względu na ich możliwości techniczne, to znaczy na:
1. Sposób podawana farby, czyli aerografy z zasilaniem: grawitacyjnym, podciśnieniowym lub bocznym.
2. Miejsce mieszania farby:
- wewnętrzne - powietrze i farba mieszają się przed opuszczeniem głowicy,
- zewnętrzne - mieszanie odbywa się poza głowicą.
3. Regulowanie ilości farby i powietrza, czyli aerografy:
- jednofunkcyjne - ilość podawanej farby ustala się przed rozpoczęciem pracy, a ilość powietrza reguluje naciskając dźwignię spustu,
- dwufunkcyjne - Ilość podawanej farby i powietrza regulowane są w czasie malowania, przez otwarcie dopływu powietrza i cofnięcie iglicy otwierającej dopływ farby.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Aktualności